rss

Identiteitskaart: elektronische identiteitskaart, blokkeren bij verlies/diefstal

Burgerzaken

Lindenplaats 7
9180 MOERBEKE
tel. 09 346 80 05
Mail ons

Openingsuren

Ook bancontact beschikbaar

Bij verlies of diefstal van uw identiteitskaart moet u onmiddellijk:

  • aangifte doen bij de politie van de plaats waar u het verlies of de diefstal vaststelde.
  • 'DOCSTOP' bellen op het nummer 00800 2123 2123. U kunt overal ter wereld van dit nummer gebruik maken. In de landen waar dit 00800-nummer niet bereikbaar is, kunt u bellen naar het nummer +32 2 518 2123. Voor meer info surf naar deze site.

Bewijs van verlies of vernietiging

Bij de aangifte ontvangt u van de politie een 'bewijs van aangifte van verlies of diefstal’. Dit bewijs is twee maanden geldig en enkel in België.

Dit document is een wettelijke en tijdelijke vervanging van uw identiteitskaart. Er is ook een pasfoto op aangebracht.
Als u bij het vertonen van dit document problemen ondervindt, dan kunt u contact opnemen met de dienst Bevolking van onze gemeente. Daar zal men de geldigheid van het document bevestigen.

Een nieuwe identiteitskaart

Na de melding van het verlies of diefstal bij een politiekantoor naar keuze, wordt de identiteitskaart onmiddellijk geannuleerd. De burger dient bijgevolg direct een nieuwe identiteitskaart aan te vragen bij het gemeentebestuur.