De sporen voor het oude stationsgebouw in Moerbeke werden tot 2007 gebruikt voor het vervoer van suikerbieten naar de Suikerfabriek. Een klein stukje van deze sporen zijn bewaard gebleven bij de renovatie van het stationsgebouw naar de huidige bibliotheek.

Op deze sporen staat vandaag een diesellocomotief uit 1954. Deze locomotief is een geschenk van suikerfabriek Iscal Sugar aan de gemeente Moerbeke. De Deutz 55815 werd gebruikt om binnen de fabriek de wagons te trekken. Het is een van de laatste overblijfselen van de spoorverbinding naar de suikerfabriek.

De Vapeurbrug werd gebouwd tijdens het interbellum als deel van de spoorwegverbinding tussen Lokeren en Zelzate. De schade die de brug opliep tijdens de Tweede Wereldoorlog werd gedeeltelijk hersteld in 1945.

De spoorlijn tussen Lokeren en Zelzate kwam tot stand dankzij de Familie Lippens, die van 1847 tot 1967 ononderbroken burgemeesterschap hadden in Moerbeke. De familie stimuleerden de industriële bloei in Moerbeke, wat ervoor zorgde dat suikerfabriek uitgroeide tot een van de grootste suikerraffinaderijen van Vlaanderen.

De Vapeurbrug, gelegen naast de site van de suikerfabriek over de Moervaart, werd intensief gebruikt voor industrieel treinverkeer. Het evenwicht van de constructie was enorm belangrijk om ervoor te zorgen dat de rails perfect in elkaar pasten.

Vandaag is de Vapeurbrug geregistreerd als erfgoed een herinnering aan de suikerfabriek en het industriële verleden van Moerbeke.

Over de Moervaart lopen nog drie andere bruggen uit de jaren ’40 die in 2001 geregistreerd werden als beschermd monument:

Dambrug
Coudenbormbrug
Terwestbrug

Andre-De-Corte-2(1)
Foto door Dimitri Huysveld

In de buurt